‹ Înapoi

CALITĂȚI ȘI ABILITĂȚI MANAGERIALE

  1. Competente manageriale generale
  2. Competente specifice managerilor educationali
  3. Competente generale si specifice ale personalului didactic

1. Competente manageriale generale

Competentele managerilor decurg din responsabilitatile si rolurile pe care acestia le indeplinesc in cadrul organizatiei.

Henry Mintzberg considera ca managerul are 10 roluri ce pot fi grupate in 3 categorii:

Rolurile informationale ale managerului sunt:

Rolurile decizionale:

Rolurile interpersonale:

Exista categorii generale de capacitatii necesare oricarui manager. Acestea pot fi: conceptual, umane si tehnice.

Pentru a putea fi indeplinite aceste roluri, Ericsson propune un model managerial ale carui componente sunt:

Unui manager de exceptie ii mai pot fi atribuite o serie de insusiri cum ar fi: curajul, prudenta, taria de caracter, arta de a inova, luciditatea gandirii, robustetea intelectuala, decizia de a actiona.

Este foarte important ca un manager sa stapaneasca arta conversatiei, ceea ce ar scoate in evidenta nivelul de informare, competenta si inteligenta acestuia. Arta conversatiei presupune aptitudini specifice pe care managerul si le modeleaza pe masura ce dobandeste experienta. A fi documentat, a stii ce se petrece in viata cotidiana si in lumea afacerilor, este tot atat de important ca si aptitudinea de a te adapta interlocutorului, demonstrandu-i acestuia ca ai capacitatea sa abordezi subiecte diverse, evitandu-le pe cele sensibile.

Capacitatea de a purta o conversatie presupune stiinta de a te exprima, de a stii ce, cum si cand sa spui ceva, tinand seama de interlocutor, de vocabularul care este bine a fi utilizat cu acest prilej. Orice exprimare stereotipa, incorecta din punct de vedere gramatical si saraca in nuante denota un nivel de intelectualitate redus si poate afecta sensul conversatiei.

Cunoscand pozitia si rolul mai multor manageri din diverse organizatii, se pot delimita patru aptitudini pe care acestia le poseda Intr-o mai mica sau mai mare masura:

In contextul muncii cotidiene un manager trebuie sa impuna concepte de calitate si devotament fata de munca, sa realizeze o simbioza perfecta intre munca si placerea de a muncii, cunoscut fiind faptul ca atunci cand este fascinanta si stimulativa, munca ofera oamenilor cele mai mari satisfactii.

Avand in vedere cele discutate pana acum, putem concluziona calitatile si abilitatile manageriale specific generale ce pot fi:

2. Competente specifice managerilor educationali

Ipostazele manageriale ale profesorului in sistemul de invatamant romanesc:

- profesor

- profesor-diriginte

- profesor-metodist

- profesor-consilier scolar

- profesor-cercetator

- profesor-director

- profesor-inspector

Exista numeroase liste de calitati si competente ale cadrului didactic. In toate listele personalitatea este principalul element analizat.

Personalitatea a fost definita de Gordon Allport ca organizare dinamica in cadrul individului a acelor sisteme psihofizice care determina gandirea si comportamentul sau caracteristic.

Pentru omul modern personalitatea cere doua conditii:

- sa ai cunostiinta ca personal reprezinti ceea ce este valoros.

- sa fii recunoscator ca o valoare,ca o individualitatea remarcabila.

Personalitatea implica cele trei dimensiuni: temperamentul, aptitudinile, caracterul.

Temperamentul influenteaza rapiditatea gandirii si viteza cu care se dezvolta procesele emotionale.

Tipuri de activitate nervoasa superioara:

Caracterul se reflecta in particularitatile individuale si de aceea pot fi variate-de actiune, pasive, inchis, deschis, puternic, slab.

Aptitudinile ca trasatura a personalitatii au o influenta mare in desfasurarea activitatii didactice.In functie de acestea unii profesori pot face totul usor si repede, pot obtine rezulate foarte bune.

Dupa Shaw si Pretty, cadrul didactic trebuie sa dovedeasca:

Dupa Elena Popescu,calitatile si trasaturile ce caracterizeaza personalitatea cadrului didactic sunt:

 

Pregatirea profesionala a cadrului didactic presupune:

3. Competente generale si specifice ale personalului didactic

1. Competente teoretice si metodologice:

2. Competente de comunicare s,i relationare:

3. Competente de evaluare a elevilor:

4. Competente psiho-sociale:

5. Competente de management educational:

 

Stilul de lucru al managerului influenteaza stilul de lucru al echipei de conducere si chiar pe cel al fiecarui colaborator. In acelasi timp, stilul de lucru pentru care opteaza managerul isi pune amprenta asupra fiecareia din actiunile pe care le intreprinde.

Un stil de lucru eficient presupune insusirea unor cunostinte manageriale si psiho-sociologice care fundamenteaza conceptia si atitudinea managerului. Stilul de lucru al unui manager eficient se caracterizeaza prin urmatoarele trasaturi:

Managementul viitorului trebuie sa schimbe modul in care managerii vor intelege informatia ca o resursa. Managerii trebuie sa fie in stare sa gestioneze informatia ca pe un bun, atat ca proces de conducere al organizatiei, cat si ca parghie a dezvoltarii afacerii. Managerii de maine vor trebui sa devina la fel de priceputi in gestionarea informatiilor pe cat sunt in administrarea resurselor conventionale.

Elementul cel mai important al luarii deciziilor manageriale eficiente este asigurarea unui echilibru intre gandire si actiune; daca procesul folosit pentru a exprima ipoteza, a obtine, analiza si sintetiza informatiile este satisfacator, managerul stie deja destule pentru a trece la actiune si a invata apoi din rezultate. Gandirea si actiunea nu sunt alternative, ci sunt inseparabile.

 

‹ Înapoi